Ik zal de laatste zijn die beweert dat het bij management niet om resultaten gaat. Waarom tuigen we organisaties en teams op? Heel simpel, om resultaten te bereiken. Maar te vaak zie ik dat de focus teveel op die resultaten ligt. Het nadeel hiervan is dat de resultaten vaak tegenvallen of steeds meer gaan tegenvallen, omdat we onvoldoende tijd besteden aan hoe die resultaten tot stand komen. Stel je die hardloper voor die de hele dag sprintjes trekt en alleen op de klok kijkt of hij nog iets sneller is geworden. Weer niet, lekker motiverend. Vergelijk dat met de sprinter die de tijd neemt om zijn techniek te bestuderen en te verbeteren, andere schoenen uitprobeert en kijkt hoe zijn concurrenten het doen.

De houthakkers die nooit hun bijlen slijpen

Naast sturen op resultaten is het dus ook belangrijk om te weten wat er nodig is om het goed te doen. Niets nieuws onder het firmament. Wie kent niet het verhaal van de houthakkers die geen tijd hebben om hun bijlen te slijpen? Hoe komt het dan toch dat we toch zo blijven doen, dat we toch maar blijven doorhakken en er steeds minder bomen omvallen? Of dat we geen tijd hebben voor onze mensen omdat onze agenda zo vol zit.

Waarom maken we onlogische keuzes?

Hoe komt het dat we deze keuzes maken die niet erg logisch lijken? Het heeft vooral te maken met hoe veel mensen prioriteiten stellen. Vaak zonder dat ze het realiseren zitten ze in de korte termijn klem, ze kiezen steeds voor onderwerpen die urgent zijn en niet voor onderwerpen die belangrijk zijn.

Mogelijke oorzaken:

  • Psychologische voorkeur
  • Operationele druk
  • Prikkels van telefoon, mail, whatsapp,etc

Je hebt urgente zaken en belangrijke zaken

De remedie is dat je goed onderscheid maakt tussen urgente zaken en belangrijke zaken en voor beide tijd reserveert. Voorbeelden van urgente onderwerpen kent iedereen wel. Kijk maar in je mail en agenda. Belangrijke zaken zijn: evaluatiesessies, trainingen, voortgangsgesprekken met je medewerkers, verbeterplannen, en voorbereiden van afspraken.

Als je geen aandacht besteed aan belangrijke zaken worden ze vanzelf urgent

Daarom is het belangrijk om niet alleen naar de output te kijken maar ook naar de throughput. Hoe komt het resultaat tot stand en kunnen we of moeten we daar iets aan veranderen?

Ik vind bovenstaande een mooi voorbeeld waarom het belangrijk is om inzicht te hebben in ons gedrag en wat we daar aan kunnen doen. Heel simpel dus, telefoon of mail even uit en tijd plannen voor (belangrijke) zaken en je dan niet laten afleiden en aan de slag te gaan met people management.

Hoe plan jij urgent en belangrijk naast elkaar?

Je kunt om te beginnen mijn training People management in 1 dag volgen. Met 1-op-1 coaching of coaching on the job kan ik je intensiever begeleiden en maak je snel de stappen die jou helpen als (in)direct leidinggevende.

Share This