Ik wil niets missen over management essentials

Inclusief de trainingsdata van voorjaar 2021* ( *zodra coronaveilig )

Coaching-on-the-job

Soms loopt het niet zoals je wilt. Je ervaart problemen waar je in je eentje niet uitkomt. Je hebt al van alles geprobeerd maar toch lukt het niet. Ik coach je heel gericht op situaties in je werk zonder zelf deel uit te maken van je werk. Jij moet het doen en ik help je dat zo goed mogelijk te doen. Doel: leren om je eigen kwaliteiten en die van je medewerkers steeds beter te benutten. Coaching-on-the-job is praktisch en voor 100% toegespitst op jouw job.

Neem contact op voor vrijblijvend advies:

  • 06 - 53792715
  • bert@strohm.nl

Wanneer coaching-on-the-job?

In sommige situaties is 1-op-1-coaching niet de beste methode. Daarbij heb je gemiddeld een keer per 2 weken een sessie van 1 tot 2 uur. Soms is het wenselijk om dit intensiever en in de werksituatie te doen, vooral in interactie met jouw team. Dit is wat ik noem coaching-on-the-job. De situaties en problemen lijken vaak hetzelfde als bij 1-op-1-coaching maar zijn anders omdat:

  • Jouw team in een hectische omgeving moet functioneren
  • Er grote veranderingen zijn gewenst
  • Het team een vervelende periode achter de rug heeft
  • Er veel spanningen en conflicten in het team zitten
  • Je jezelf sneller wilt ontwikkelen
  • De communicatie op een of andere manier stokt.

Als management coach ondersteun ik je met mijn ervaring als interim manager en als coach. Ik help jouw en je team met het realiseren van jullie doelen op een bij jullie passende manier. Mijn ervaring is daarbij een hulpmiddel maar we zoeken altijd een manier die het beste bij past. Het gaat erom dat het voor jou werkt.

Coachvorm

Bij coaching-on-the-job spreken we af hoe intensief ik je begeleid. Dat kan variëren van 1 dagdeel tot meerdere dagen per week. We beginnen altijd met te bepalen wat jij met je team wilt bereiken en wat jou op dit moment tegenhoudt in de verdere ontwikkeling. Daarna loop ik regelmatig met je mee, kan ik zien waar je tegenaan loopt en hoe je in de praktijk met bepaalde situaties omgaat. Ik ben dan bijvoorbeeld onopvallend aanwezig bij de overleggen met je team of bij individuele gesprekken met je teamleden.

Tijdens voortgangs gesprekken bespreken we hoe het loopt en hoe we zaken kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld hoe je communiceert of hoe je feedback geeft. Net als bij 1-op-1-coaching zet ik je aan het denken door vragen te stellen. Heel veel dingen weet je zonder dat je je dat realiseert. Door zelf oplossingen te bedenken vind je manieren die het beste bij jou passen.

Als het om kennis, methodieken of tools gaat die je nog niet kent, maar wel nodig bent, reik ik je deze aan. Hoe kan je bijvoorbeeld een SCRUM board gebruiken om meer grip te krijgen op de dagelijkse werkzaamheden binnen je team.

Coachmodel

Als model gebruik ik het door veel coaches gehanteerde GROW-model. Een gestructureerde aanpak die tot een duidelijk eindresultaat leidt.

GROW staat voor:

 

  • Goal: wat wil je bereiken met de coaching? Je wilt bijvoorbeeld meer delegeren. Je merkt dat je nu veel zelf doet en het team te afhankelijk van jou is. Ze zitten te vaak op jou te wachten.
  • Reality: wat is nu de realiteit en welke blokkades ervaar je? Je merkt dat je nu regelmatig het werkt overneemt van een van je medewerkers als het niet goed gaat of het niet snel genoeg gaat. De blokkade die je ervaart om te delegeren is dat je, vaak onbewust, denkt dat het sneller gaat als jij het doet. En wellicht heb je de blokkerende overtuiging dat fouten maken niet mag.
  • Options: welke opties zijn er? In dit geval heel simpel, gewoon doen. Dus delegeren. Het gaat een paar keer fout, het duurt wat langer. Maar na die paar keer leren ze het zelf te doen en hoef je het niet steeds over te nemen. Zo win je uiteindelijk veel tijd. Ook bij nieuwe problemen leren ze dat ze het eerst zelf moeten proberen op te lossen. Ook kan je een nieuwe overtuiging aannemen dat mensen van fouten leren. Dat geldt in ieder geval voor mijzelf. Ik hoorde laatst iemand zeggen: “I failed my way to success”.
  • Will: Wat zijn de acties die je gaat oppakken en wat is jouw motivatie? Acties zijn bijvoorbeeld dat je in het teamoverleg uitlegt dat dit jouw aanpak wordt, dat je meer gaat delegeren en dat je ook uitlegt waarom. Een andere is het voornemen dat je niet direct in de hulpstand schiet als een medewerker bij je komt met een probleem. Heb je er zelf al over nagedacht? Jouw motivatie om dit te doen is dat je een team krijgt met mensen die meer verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen. Door jouw motivatie en verwachte resultaten helder te benoemen hou je ook vol als het fout gaat en als even tegenzit. Je weet weer waarom je het doet. Zo hou je vol.

Eigen verant­woor­delijk­heid nemen

Essentieel bij coaching is dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor het traject. Je bepaalt zelf wat je wilt bereiken en wanneer dat is bereikt. Je bedenkt en kiest zelf de opties. En de acties voer je natuurlijk ook zelf uit. Mijn rol is dat ik je begeleid. Met deze werkwijze bereiken we het beste resultaat omdat het allemaal bij jou past. Wat werkt wel bij jou en wat niet?

Resultaat

Het resultaat van het coachtraject is dat jij en je team de doelen bereiken die jullie willen bereiken en hoe je de blokkades, vooral in jezelf en in je team, leert oplossen. De ervaring die je vaak zult hebben is dat je het eigenlijk allemaal allang wist maar je dat je er niet “bij kon komen”

Een belangrijk resultaat is dat je zelf leert hoe doelen te bereiken en ook dat je anderen daarbij kunt helpen. Je wordt steeds mee je eigen coach. Andere resultaten zijn dat de samenwerking met anderen beter gaat lopen en dat je zelf in de driver seat zit.

Investering

Voor coaching-on-the-job hanteer ik een uurtarief van € 110,- ex. b tw. We maken vooraf afspraken over de intensiteit en duur van het traject. Tijdens het traject kunnen we dit uiteraard aanpassen.

Coaching-on-the-job

Ik coach het liefst face-to-face. In deze coronatijd moeten we vooraf goed afspreken hoe we dat doen.

Kern van deze coaching:

  • RVeel zelf doen, alleen noodzakelijke theorie
  • RVanuit praktijksituaties van de deelnemers
  • RResultaatgericht, interactief
  • RCognitief, sociaal, emotioneel

Voor wie:

  • Middle management, gevorderd leiderschap
  • Teamleiders, afdelingshoofden
  • Jonge, aankomende managers

Bert Pinkster. Coach

Als managementcoach ondersteunt Bert je vanuit zijn ervaring als interimmanager en als coach. Hij helpt je jouw doelen te realiseren op een manier die bij jou past. Zijn ervaring is daarbij een hulpmiddel en hoeft niet altijd jouw manier te zijn. Het gaat erom dat het voor jou werkt.

Dit zeiden je voorgangers erover

‘Veel geleerd. Het werkt toch anders dan ik dacht.’

‘Ik heb m’n baas gezegd dat hij ook moet gaan.’

‘Nu weet ik hoe ik mijn team echt kan motiveren.’

‘Ik heb de training af, nu wil ook Berts coaching.’

Share This